Competenta A.I, o competenta gold pentru tineri și antreprenoriat

Cum am fost odată, și putem fi de cand cu A.I? 

  Cand marketing-ul nu era așa dezvoltat și fiecare dintre noi încerca să fie un inamic al pieței, încercam să proiectăm propriile noastre vise pe ecrane, să dezvoltăm in noi cultul antreprenorial și să influențăm decizia de cumpărare a viitorilor clienți. Erau alte metode și instrumente de promovare. Ceva mai vechi adaptate la politica de atunci. Am asistat la o digitalizare a pieței prin care mulți au devenit antreprenori și au încercat sa "miște" piața altfel. Ghidați de o voce, un glas care le-a spus mai înainte de toate: "Tu ai lumina pe care o poți distribui publicului tău! Tu poți desăvârși vânzarea prin cuvânt și instrumentele adiacente lui." Pe mulți, ne-a dat înapoi, frica de eșec și ce o sa zică lumea, chestii zic unii, deja un pic învechite în limbajul de business.
   Îmi amintesc, ca pana mai azi, orele de economie, și pe doamna profesoara Ieremia, cu care orele treceau mult mai ușor și începeau și se terminau cu aceeași încântare cu care așteptam fiecare ora de la materia dânsei. Eram mici, pe atunci la liceu, dar spiritul antreprenorial începea sa nască valente în mulți dintre noi. Unii chiar având părinți, care lucrau în domeniul de comerț la momentul respectiv și înțelegeau piața, mai cu precădere decât ceilalți.. erau ore și ore, când toamna bătea la fereastra, noi eram atenți sa asimilăm cât mai multă materie, de parcă nu ne amintea nimeni decât că fiecare măr căzut e o noua șansă la viată. Așa și noi cu fiecare lecție, pe care o aprofundăm, că apoi aproape la fiecare ora pe nepregătite să dăm test din lucrare, cu caietul jos la banca, ca nu cumva sa trișam în cunoștințe. Uneori nu aveam de ales și trebuia să acceptăm sa fim evaluaṭi, dar era spre binele nostru, spre dezvoltarea noastră ca și tineri economiști. Ni s-a inoculat viziunea asta de antreprenoriat, la fiecare materie, adică sa ne exprimam de mici punctul de vedere, așa cum este el, corect, greșit pentru că se poate remedia pe parcurs.

    Timizi în glas cu vocea tremurândă,  cu accente greșite, cu bâlbâieli (ne)programate ieșeam în faṭa clasei să ne prezentam proiectele de comerț, cu teme la libera alegere propuse de doamna profesoara. Nu vorbeam la microfon, dar simțeam ca ne facem numărul, precum pe o scenă.Temele încercau sa surprindă cât mai bine tematica orelor și activitatea didactică, evidențiind caracterul practic al exercițiului respectiv. Din plan, nu lipsea analiza SWOT, cea pe care o realizam preponderent la materiile economice. Proiectele de cele mai multe ori erau pe echipe sau de unul singur cum prefera fiecare, să prezinte. Mulți lăsau la latitudinea profesoarei să aleagă cum prezentau proiectul, deoarece aceasta ajunsese sa ne cunoască destul de mult, și ne citea cine, și cum. Să povestesc de a fir a păru despre ce era proiectul nu mai știu exact, ca au trecut ceva ani de atunci. Dar din ce îmi amintesc era ceva cu fidelizarea clienților și m-am ambiționat să-l fac singura, deoarece am văzut de cele mai multe ori munca în echipă, nu -i apreciata ori unul muncește mai mult pentru toți, dar na eram în tribul adolescentilorcare înca nu știa cum funcioneaza piaṭa de e-commerce. Eram mici atunci, dar tot așa gândeam, cu toate că împărțeam munca pe segmente. La momentul respectiv, piaṭa era oarecum structurată de programele de loializare prin carduri de fidelizare, ca și acum, doar ca promoțiile erau de alt tip, dar baza în marketing tot se păstra. Câte lucruri credeam ca știam despre piață și antreprenoriat și urma să descoperim cât de avansată poate fi tehnologia, atunci când te raportezi la propriile cunoștințe. Pentru unii eram aurul de pe lume, pentru alṭiii doar zero barat, dar important e că ne străduiam să impresionăm publicul, la acea vreme, sala de clasă. Făceam multe vizite la bibliotecă, răsfoiam cărți să caut situații și studii de caz,  dar mi-am dat seama că tot ceea ce îți oferă piață e mai important: exemple, modele, scrieri, motivaționale etc. Important pe cine adopți în gândirea ta. Toate adaptate la problemele trecutului și viitorului, pentru că la clipa prezentă avem mereu ceva de aplicat din ambele sectoare. Trecutul naște probleme, fel de fel, găsim inspirația în cum am fost, cum am fi putut fi, ce-am fi putut face și ne ancorăm de necunoscutele viitorului. Pentru căviitorul se creează din trecut. E ca și cum ai da play la cum ai fost intr-un trecut fidel ție și te-ai redescoperi altfel. 


Vocea A.I e ca un script. 
    Vocea A.I e ca un script care rulează prin noi și spune oarecum ce am vrea noi să transmitem. Știm ce e scriptul, știm ce -s ideile. Deci în prezent, vocalizarea acestui text face ca experienṭa cu prezentatul sa fie mai facilitată, dar nu înlocuită. Pentru mine, vocea A.I e vocea din capul meu, prin urmare nu poate fi înlocuită de nimeni, atâta timp cât mentalitatea naște, gândește și naște idei. Nu mereu am avut o voce care merită să fie auzită poate, dar am încercat să transmit cum am putut ideile mele în lume. Poate m-am pierdut la anumite rubrici, dar nu poți face totul pe banda rulantă. Pentru mine, vocalizarea la școală sau la orice proba, de tip interviu etc a fost întrerupta de depresii sau anxietăți sau pur și simplu, un caracter mai nepregătit. De aceea, nu am putut mereu să vocalizez ceea ce gândesc pentru că mereu se trezea o "voce A.I" care să creadă că gândește ca mine, că poate să-mi fure materialul genetic și emoțional pe bani mărunți, cum s-ar zice. Atunci care mai sunt ideologiile noastre de viaṭă, dacă le trecem prin filtrul A.I, înseamnă că vrei să mă înlocuiești, ca ești mai bun decât mine, câștigând timp și bani cu vorbele mele. De aceea, cuvantul în business nu poate fi tras la xerox, decât multiplicat. Cu cât mai multe cuvinte și sloganuri puternice, cu caracter motivațional și convingător, cu atât simți ca lumea a ta. 

 
Competenṭa A.I, competenṭa gold pentru tineri și antreprenori

Mulți zic ca muncesc după același program, își fac același teme, se comportă după un anume cod și nu neparat e codul de la informatică și caută o tipologie diferita în care sa se încadreze. Am putea spune, una gold. Ce-ar fi dacă ne-am zice povești trase la indigo, am mai cuceri publicul din noi, am fi văzuți LA FEL de societate? Am mai schimba mentalități, dacă am transmite același povești cu caracter invechit de timpuri, poate da, poate nu, dar ar rămâne acel caracter de wow sau senzațional. De aceea, atunci când vorbești precum A.I, scrii precum A.I ești cautat, ai scriptul la tine, pentru că vocea e doar povestită. Tot o voce din mintea noastră, ne amintește mereu: să știi ce să faci cu ceea ce știi, e cea mai mare dilema existențială. Pentru că degeaba ai toate instrumentele la tine, dacă nu te descurci cu piața în sine. De aceea, una din caracteristicile A.I este individualitatea, dar și colectivitatea. Câteodată sa fii văzut la fel, poate însemna să fii apreciat LA FEL ca toți ceilalți, să fii încadrat la aceeași categorie cu ceilalți. Totodata, individualitatea te poate proiecta mai sus de cât alte persoane, doar atunci când știi ce servești, celorlalți. Sa ai o competenṭă A.I înseamnă poate câteodată sa te raportezi la nivelul de muncă pe care îl îndeplinește un A.I cât și nivelul lui de pregătire, dar nu e mereu așa. Dar la fel ca toṭi, colectivitatea te pune la alt nivel, chiar și negativ. Poți face munca la fel ca tine sau la fel ca A.I. Tu alegi cum o utilizezi. A.I ar putea deveni noua funcție emoțional cognitivă, dar fără emoția reală nu reprezinta ceea ce este. Cu alte cuvinte, A.I poate țin locul unui mentor, cum un suplinitor tine locul unui profesor.   Ce înseamnă mentoratul conform A.I ? 
 Mentoratul este un proces de învățare, ghidare și dezvoltare, bazat pe o relație între o persoană experimentată (mentor) și o persoană mai puțin experimentată (ucenic sau mentee)
 Acesta se concentrează pe dezvoltarea profesională și personală, implică un parteneriat voluntar și este adaptată nevoilor individuale, spre deosebire de trainingurile de grup, care sunt mai structurate. În definiṭia mea, mentoratul e activitatea de preluare prin proprie experienṭă de către mentor,  de abilităṭi și caracteristici conexe domeniului de activitate.
    Nu am avut vreodată un mentor propriu zis, decât în rândul profesorilor din școală, dar pot spune ca mi-am ales și anumite personalități din trecutul si prezentul mass-media, pe care să le urmăresc, și după care să-mi ghidez oarecum pașii. Mi-a plăcut vocea mai întâi de toate, decât brandul numelui în sine și așa, altfel spus m-a simṭit din acelas trib precum tribul antreprenorilor* care au fost avantajați de astfel cunoștiinṭe dobândite din domenii precum comerṭ, presa scrisă, muzică sau literatura și altele. Ce am apreciat la profesorii mentori pe care i-am avut a fost că mi-au deschis orizonturi, pe care eu le credeam închise, au aprins lumina la capăt de drum și au menṭinut-o aprinsă să vad calea, pe care au mers și ei, dar nu neapărat sa le urmez pasii. Am apreciat modul în care mi-au explicat lucrurile și m-au făcut să le vad prin prisma lor, prin ochii și experienṭele lor de viaţă. Așa cum au știut, m-au orientat în viaṭă, cum au știut mai bine, părinții pe care ii consider tot un fel de mentori, exact cu lecṭiile și timpurile lor de viata, pentru că trecutul își poarta timpul pe brate și în marsupiu, cum imi place mie să mai zic, deoarece reprezintă educația clasică, de acasă. Ceea ce nu poate sa facă educația clasică câteodată, e să se adapteze la evoluția tehnologiei precum A.I, dar prezentul ne demonstrează că încearcă să mențină ritmul. De ce numesc eu, A.I o competenṭă gold, pentru că înglobează toate generațiile, de la mic la mare și cu ceva sclipici pe deasupra. 

Rescrie trecutul cu A.I, dar nu uita prezentul

Sau poate invers. Nu știm exact de la cine se inspiră, de unde se aspiră noutăṭile si valurile de trend. Cred ca fiecare incorporează pe celalălt cu lecṭiile sale. Daca trecutului vrem să-i ascundem cât mai multe aspecte, chiar eliminând background-ul, prezentului îi vom adauga mereu sclipici..Observam cât de bine incorporată este inteligenṭa artificială, în aplicațiile de business cât și de editare foto. Ce a mers in trecut putem adapta la timpurile prezente, cât și le putem corela între ele..văzând ce a lipsit, ce a fost mult sau ce a fost puțin, cum s-au simțit îmbunătățirile în domeniu etc. Asemenea pentru etapele pregătiri unui proiect sau prezentări, care necesita documentare în prealabil, și multe informaii puse cap la cap. Înainte trebuia sa cautam mai multe surse pentru proiecte, să chemam "trecutul" să ne ajute cu ceva, să sape pentru noi în istoria internetului, dar acum inteligenṭa artificială înglobează toate aceste resurse plus altele la care nu te-ai fi gândit. Însă, nu ṭine loc la îndrumarea reală. Se bazează tot pe indicații și pașii, dar nu-ți oferă decât baza de informații, pe care să-ṭi construiești proiectul. Un alt exemplu concret, când a trebuit să reinventam trecutul și să-i dam o altă formă a fost la târgul firmelor de exercițiu. Pasionată de domeniul marketing, încă din vremea când citeam articole din ziar sau reviste, am ales să mă ocup de acest segment. Mi-am făcut niște idei, schițe pe caiet și le-am propus colegilor mei, chiar și o idee de logo. Detalii scrijelite pe caiet, desene cu scheme copilaresti, dar asa intelegeam eu, domeniul la vremea respectivă. Mirată am fost când am văzut că ideea mea a fost câștigătoare, chiar dacă nu a fost chiar poate cea mai reușită, dar motivarea m-a făcut să cresc în ochii mei. Era o firma de curierat, pentru care a trebuit sa aleg și culorile logo-ului, numita Flash Trans fiind o combinație de negru și galben. De asemenea, am creat catalogul firmei de la zero, cu ajutorul unui program de realizat materialele promoționale și pliantele. Am primit laude de la mentorii mei profesori fiind și juriul de la concurs. La acea dată, am câștigat un loc 2 și a fost cel mai cuprinzător catalog și detaliat, dacă îmi amintesc eu bine. O altă colegă s-a ocupat de prezentarea Power Point și am contribuit și eu cu ceva informații. Acum câțiva ani, nu asistam la febra A.I, dar sursele de informare erau la fel de diferențiate ca acum + exemplele din cărțile de specialitate, dar parcă e altfel când ai tu, exemplul tău. Cât mă chinuiam să găsesc niște poze în context cu proiectul sau prezentarea. Nu erau nici HD, nici pe dimensiunea potrivită. Si nici nu exista buget de investit pentru aplicaṭii foto. E frumos, când îți permiți să-l crești pe un altul, cu cunoștințele tale sau cu plus tău de "know-how". Dar prin intermediul tribului antreprenorilor, poți participa la evenimentul Rise & Speak, care faciliteaza întâlnirea cu tinerii si antreprenorii. Dă forṭă vocii tale și antrenează-te cu cei mai buni! Mai multe detalii in forografia de mai sus. Ca în orice proiect, inserția de A.I trebuie realizata natural, ca să nu fie prea la ochi, că s-a utilizat astfel de instrumente pentru facilitarea proiectului. Inteligenṭa A.I e ca un make up sau o cosmetizare aplicat(a) proiectului în sine, după care se înțelege ca înfrumusețarea unui proiect costă mai mult în ochi privitorului, cu atât cel care asistă la prezentare, se regăsește pe sine în produsul oferit și denotă ca în viitor va fi cumpărător sau client fidel.
* Tribul Antreprenorilor este o comunitate activă de învățare și sprijin pentru toți cei care planifică să construiască afaceri solide, dar și caractere puternice. Prin inițiative dedicate adolescenților, cum ar fi concursul de public speaking pentru adolescenți Rise & Speak..
    

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Un strop pentru fiecare reușita! Cu Monini, preparate de elita!

Inteligenta artificiala un mod de adresare impersonala? Mai transmite ea ceva?

Speranța înlocuiește pereții haosului